Robert George Râclea, elevul genial la Chimie din Galaţi. Foto: Arhiva personală

PERFORMANŢĂ. Gălăţeanul Cristian Robert Râclea (17 ani) a obţinut la începutul lunii iulie o medalie de aur absolut, cu punctaj maxim, la Olimpiada Internaţională Pluridisciplinară „Tuymaada“ din Rusia, la secţiunea chimie. Este a doua medalie de aur pe care o obţine la această competiţie şi a patra medalie importantă la astfel de concursuri internaţionale. Din păcate, el nu-şi vede viitorul legat de România.

Pentru al doilea an consecutiv, Cristian Robert Râclea (17 ani), elev în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri“ din Galaţi, a obţinut medalia de aur la secţiunea chimie a Olimpiadei Internaţionale Pluridisciplinare Tuymaada, desfăşurată în perioada 5-11 iulie la Iakutsk, în Rusia. Şi nu oricum, ci cu punctajul maxim, ceea ce în limbajul olimpicilor se numeşte „aurul absolut“.

La ediţia din acest an a competiţiei s-au întrecut în cunoştinţe peste 150 de concurenţi din şase ţări. Totuşi, este important de remarcat, spune olimpicul, că anul acesta, cea mai grea „bătălie“ a sa n-a avut loc în Rusia, unde a câştigat detaşat, ci la etapele naţionale, unde a trebuit să treacă de o concurenţă serioasă pentru a se califica la competiţia de la Iakutsk.

„Toată lumea ştie că românii sunt foarte buni la chimie. Nu este deloc uşor să-i învingi“, spune elevul eminent. De altfel, la aceeaşi secţiune au mai primit medalii de argint doi elevi români: Maria Velicu, clasa a X-a la Liceul Internaţional de Informatică Bucureşti şi Sabina-Giorgiana Fîrţală, clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Petru Rareş“ din Piatra Neamţ.

A trebuit să învăţ şi un volum de materie de fizică şi biologie

La prima etapă a selecţiei, adică la Olimpiada Naţională de Chimie din 2014, Cristian Robert Râclea a luat menţiune şi apoi a trecut cu brio de proba de cinci ore pentru intrarea în lotul lărgit de pregătire pentru Internaţională. Au urmat trei baraje, a câte cinci ore fiecare (două teoretice şi unul practic) şi a fost al doilea pe ţară calificat pentru participarea la secţiunea chimie a Olimpiadei Pluridisciplinare Tuymaada.

Adolescentul olimpic are deja un palmares internaţional realmente impresionant. A ajuns deja la a patra medalie importantă obţinută la nivel mondial, după o medalie de argint pe care a câştigat-o în 2013 la Olimpiada Internaţională de Ştiinţe din India (Pune), o alta de aur obţinută în 2014 la Olimpiada Internaţională Pluridusciplinară Tuymaada şi o medalie de argint cucerită anul acesta la Olimpiada Internaţională de Chimie (ediţia a 49-a), desfăşurată în perioada 3-10 mai 2015, la Erevan, în Armenia.

646x404 (13)

Evident, nici nu concepe că ar putea să se oprească aici. „Nu m-am gândit niciodată să renunţ la performanţă. Pentru olimpiada de ştiinţe pentru juniori, a trebuit să învăţ şi un volum de materie de fizică şi biologie. Fiind pus în faţa acestora, nu a fost deloc greu să observ şi utilitatea lor în toate domeniile şi mi-am dat seama că, până la urmă, viitorul ştiinţei constă în pluridisciplinaritate, în a lucra la graniţa dintre obiecte pentru rezultate şi explicaţii complete“, spune Robert.

Performanţe bune, un sistem care scârţâie

Deşi are, în general, vorbe bune despre învăţământul românesc, Robert nu poate să nu constate că, de fapt, performanţele ţin în multe cazuri de efortul individual al elevului sau al unui grup restrâns, eficienţa sistemului în ansamblu lăsând de dorit în România.

„Ştim cu toţii că învăţământul românesc nu o duce foarte bine, că ar trebui să se aducă multe îmbunătăţiri. O parte bună este însă seriozitatea elevilor şi a profesorilor, fapt pentru care ar trebui să fiu recunoscător în mod special Colegiului Naţional «Vasile Alecsandri». Văzând profesori cu vechime şi elevi cu realizări minunate, simţi că nu poţi devia de la această normă a calităţii, ci doar să o depăşeşti şi să creezi noi recorduri“,

spune tânărul.

El mărturiseşte că a beneficiat de sprijinul părinţilor, care l-au susţinut fără rezerve, dar că a avut un ajutor imens şi din partea profesoarei Lidia Mînză, de la Colegiul unde studiază, cea care l-a stimulat să-şi descopere interesul pentru chimie şi să-şi organizeze munca. „Efortul personal e cel care determină rezultatele în cazul oricărui elev, dar acest efort fără ajutor din exterior devine zadarnic, deci rezultatele mele sunt o combinaţie între toţi aceşti factori“, afirmă Robert.

646x404 (14)
Când vine vorba despre viitor, tânărul gălăţean se declară dezamăgit de modul în care sunt trataţi oamenii de valoare în România şi nu-şi vede, din păcate, cariera legată de sistemul ştiinţific din ţara natală.

Scopul meu este să am parte de o educaţie universitară cât mai bună, urmată de oportunităţi demne de eforturile pe care le-am depus. În momentul de faţă, cel mai mult mă atrage ideea de cercetare în domeniul chimiei şi nu numai: biochimia sună foarte tentant, deoarece sunt multe lucruri despre om care încă necesită explicaţii, dar la fel de interesant este şi studiul structurii substanţelor chimice la nivel cuantic, nivel la care intervine şi o cantitate considerabilă de fizică. În România, din păcate, cercetarea este aproape la pământ, existând puţine centre active şi recunoscute pe plan internaţional, şi acelea cu puţini membri şi cred că şansa cea mai mare o am în străinătate,

este de părere elevul gălăţean.

De altfel, el a recunoscut frust că se vede pe viitor studiind la o universitate prestigioasă din străinătate.

„Ar fi o alegere între SUA şi Marea Britanie, mie personal plăcându-mi mai mult cultura şi tradiţiile britanice. Dar trebuie să luăm în considerare că SUA sunt o putere economică mult mai mare, iar cercetarea înfloreşte mult mai rapid. Deci, peste vreo zece ani m-aş vedea într-o universitate din State, fiind poate un conferenţiar sau asistent într-un domeniu al chimiei, începându-mi cercetările în laboratoarele universităţii“, îşi proiectează viitorul tânărul gălăţean.

A învăţa încontinuu este cea mai proastă soluţie

Contrar prejudecăţilor, Robert nu este un tocilar, un „sclav“ al învăţăturii, ci un tânăr modern, cu multe alte pasiuni decât chimia. Îi place muzica, îi plac filmele şi, evident, are timp şi pentru site-urile de socializare, în special pentru Facebook, prin intermediul căruia ţine legătura cu colegii de şcoală, dar şi cu prietenii din toată lumea.

646x404 (15)

„Vă asigur că a învăţa încontinuu este cea mai proastă soluţie de a face performanţă. Deci da, petrec ceva timp fără să mă gândesc la chimie sau la şcoală. Având două chitare şi un pian, majoritatea timpului mi-l petrec cântând. Mai studiez şi câteva cărţi după care învaţă studenţii la conservator. Mă uit şi la destul de multe filme, mai ales documentare sau filme horror“, spune tânărul.

Trei medalii de aur pentru elevii români, la Iakutsk

Cristian Robert Râclea nu este singurul medaliat cu aur la Olimpiada Internaţională Pluridisciplinară de la Iakutsk. Au mai luat aur, dar la secţiunea informatică: Darius Marian, clasa a XI-a la Liceul Internaţional de Informatică Bucureşti, şi Andrei Costin Oncescu, clasa a X-a, Colegiul Naţional „Dinicu Golescu“ din Câmpulung-Muscel. Echipele României s-au mai întors acasă cu cinci medalii de argint şi două de bronz.

Citeste mai mult: adev.ro/ns06lg

...

Voi ce părere aveți?
Vă invităm să comentați mai jos.

Articole recomandate!
DISTRIBUIȚI